Friday 16 October 2015

Hijrahku melangkah pergi


Hijrahku melangkah pergi
16 Oktober 2015

Lamanya aku di situ
mencurah  bakti
melebur keringat
menghulur tangan
memikul beban pelbagai rasa
hanya.....
atas satu tanggungjawab
sebagai insan yang diamanahkan.....

Namun,,...
bila akhirnya
aku terpaksa jua pergi..
bukan kerana keinginan untuk pergi
akan tetapi...
kerana...
telah tiba waktunya
cukuplah selama ini..
terbeban dengan pelbagai onak
tertusuk duri  ranjau yang ada
cukuplah sampai di sini...

Aku pergi jua dari situ
walau masih ada kecintaan dalam hati..
walau masih rindu memori bersama...
namun aku pergi jua....
dan aku beremosi sendiri...
benarlah....
tatkala harga diri masih tinggi....
mungkin keringatku sangat diharapkan
tatkala tiada siapa yang menghulur.
mungkin tanganku  yang dicari..
untuk aku mulakan segalanya
dari yang tiada kepada yang ada...
dari yang kecil menjadi besar...
aku susur segalanya..
dengan kepenatan
dengan keletihan
dengan kesabaran...
dan...
sering jua berendam rasa
mencubit emosi dalam diri..
namun aku akur dan pasrah...
tapi..
bila aku benar-benar perlu pergi...
pergi aku tidak dihargai...
pergi aku...
dipandang sinis
pergi aku...
tanpa kata -kata indah...
pergi aku...
begitu saja...
namun
aku tetap pergi jua..
kerna aku pasti..
inilah ketetapan tuhan
yang tersirat dan tersurat
dari ketentuanNya
benar tiada rezeki lagi aku di situ..
aku pergi jua...
membina jati diri
di ruang lain...
membuka lembaran cerita baru
dengan semangat hijrahku
hijrahku melangkah pergi
hijrah ke satu persada lain..
buat...
mencari pengertian lain...
buat  diriku sendiri....

norazura
pnnorazuraismail.blogspot.com

No comments:

Post a Comment